FANDOM

Wiki.png
سیاست‌ها
شرایط استفاده
سیاست حفظ اسرار
مجوز انتشار
ایجاد ویکی جدید
تکذیب‌نامه‌ها
بیشتر...

لطفا قبل از درخواست ویکیای جدید سیاست ساخت ویکیا را بخوانید.

لطفا قبل از درخواست به ویکیا:ویکیا چه چیزی نیست توجه کنید.

ویکی‌ها باید گروه زیادی از کاربران را برای بقای آن در مدت زمان طولانی جذب کند. ویکی‌های شخصی و ویکی‌ جداگانه برای مدارس مجاز نیست. سیاست دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها را ببینید. اگر موضوع پیشنهادی شما بسیار محدود باشد، از شما درخواست خواهد شد که آن را وسیع‌تر کنید و ایده خود را به صورت زیر بخش ویکیای بزرگتر اضافه کنید. متناوبا، شما آزادید که ویکی کوچک خود را در ویکیا چرک‌نویس آغاز کنید. اگرچه بعضی ویکی‌ها می‌توانند شامل مطالب مشمول حق تکثیر استفاده منصفانه باشد، ویکیا قصد دارد که مطالب آن تحت حق تکثیر استفاده آزاد (GFDL) باشد. پس ویکی که بصورت کلی حق تکثیر مطالبش بجای استفاده آزاد تحت استفاده منصفانه باشد مجاز نمی‌باشد. به طور مثال، ویکی‌های که قصد جمع کردن متن‌های غزلیات یا مطالب دارای حق تکثیر باشد مجاز نمی‌باشد. اگر شما از ویکی اخراج شده‌اید نمی‌توانید درخواست ساخت ویکیای جدیدی بدهید. بررسی کنید ببینید که آیا ایدۀ شما از قبل در ویکیاهای موجود نمی‌باشد. آیا راه‌هایی برای گنجاندن ایدۀ خود در ویکیاهای موجود هست (برای مزایای آن به پایین توجه کنید)؟ بررسی کنید که آیا ایدۀ شما نمی‌تواند قسمتی از پروژه‌های ویکی‌مدیا باشد؟ درخواست‌های رد شده موجود را بررسی کنید و ایده‌ای از درخواست‌هایی که نباید بکنید پیدا کنید. شما باید قبول کنید:

  • شرایط استفاده ویکیا را
  • که تمام مطالب ویکی‌ها تحت حق تکثیر آزاد (گنو) است. این به آن معنا است که اطلاعات دوباره می‌تواند استفاده شود، نه فقط در وب‌گاه‌های ویکیا، بلکه در هر جا.
  • که ویکی برای ویرایش تمام عموم است (حفاظت را ببینید).
  • که ویکی پروژه‌ای است که توسط همه اداره می‌شود. پدیدآورندگان مالک ویکیای خود نیستند.
  • که اجازه انتشار مطالب غیر مجاز را در ویکی ندهند.

بعد از درخواستتانویرایش

تمام درخواست‌های دریافت شده در معرض رد شدن یا تغییر می‌باشند. احتمالا فقط عنوان یا نام ویکی است که بعد از ساخته شدن قابل تغییر می‌باشند. اگر پیشنهاد ویکی شما موفق نبود، شما می‌توانید از ویکیای چرک‌نویس در scratchpad.wikia.com به عنوان مکانی دیگر برای مطالبتان استفاده کنید. بخاطر بسپارید که بیش از 40 درصد درخواست‌ها به دلیل در بر نداشن این سیاست ساخت ویکیا رد می‌شوند.

ادغام و بستن ویکی‌هاویرایش

ویکی‌هایی که مطلبی ندارند، غیر فعال باشند، یا تطابق بسیاری با ویکیای دیگری داشته باشند امکان ادغام و یا بستن آنها وجود دارد. ویکی‌ها می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند، به صورت کامل بسته شوند، یا از ویرایش آن‌ها جلوگیری شود. در موردهای بسته شدن کامل ویکی‌هایی که مطالبی در آن‌ها داشتند، بانک اطلاعات (دیتابیس) برای دانلود در دسترس قرار خواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر ویکیاهای بسته شده را ببینید.

مزایای گنجاندن ایدۀ خود با ویکی موجودویرایش

  • با همکاری هم احتمال بقای ویکی و جذب کاربران فعال در طور زمان بیشتر خواهد بود.
  • ایده‌های جدید می‌توانند از زیربنای توسعه یافته موجود (مانند صفحه‌ها کمک، و غیره) در ویکیای بنا شده استفاده کنند.
  • در ابتدا گنجاندن خیلی ساده‌تر از اغدام در بعدها است.

همچنین ببینیدویرایش

سیاست‌های ساخت ویکیا برای موضوعات اختصاصی:

در اطراف شبکهٔ ویکیا

ویکی تصادفی